Dr hab. Krzysztof Okoński, prof. Uczelni, Wydział Językoznawstwa

W dniach 23 - 27.10.2023  wygłosiłem 4 wykłady dla studentek i studentów kierunku germanistyka uniwersytetu w Ankarze. Ich tematyka dotyczyła pruskich i niemieckich śladów w przestrzeni miejskiej Bydgoszczy, literatury niemieckiej w drugim obiegu wydawniczym w PRL, muzyki rockowej jako czynnika politycznego w NRD oraz niemieckich stereotypów na temat Polaków. Każdy z nich stanowił dla odbiorców nowe spojrzenie na Niemcy, ich historię i kulturę – głównie ze względu na odmienny i bardzo zróżnicowany charakter relacji polsko-niemieckich w przeszłości i obecnie. 

Niewykluczone, że rozwiązania dydaktyczne stosowane na bydgoskiej germanistyce oraz wybrane treści omawiane podczas studiów na UKW, z jakimi zapoznali się studenci i wykładowcy w Ankarze, będą stanowić pewną inspirację również dla strony tureckiej w tamtejszej praktyce dydaktycznej.

Zdobycie cennych doświadczeń edukacyjnych w nowym środowisku za granicą, wymiana informacji na temat metod i treści nauczania czy rozwój własnych kompetencji interkulturowych – to przykłady wielu korzyści związanych z udziałem w wyjeździe dydaktycznym w ramach programu Erasmus + na Uniwersytecie w Ankarze. Liczne rozmowy ze studentami i wykładowcami tamtejszej germanistyki, a zwłaszcza dyskusje, jakie się wywiązały po wygłoszeniu serii 4 wykładów, stanowiły niewątpliwie znaczący impuls do refleksji nad własną praktyką zawodową i wpłyną zapewne na poprawę jakości nauczania własnych przedmiotów (zwłaszcza kompetencji interkulturowej i wykładów monograficznych o kulturze migracyjnej w Niemczech). Kontakt ze środowiskiem tureckich germanistów pozwolił ponadto poznać specyfikę zajęć językowych realizowanych w grupach dla początkujących i ich późniejszą kontynuację na dalszych szczeblach zaawansowania. Podobny podział, tj. zajęcia z praktycznej nauki języka niemieckiego, zakładające późniejszą integrację studentów z grup bez znajomości i znających język, jest praktykowany także na naszej germanistyce.  

 

Dr Monika Kozłowska-Adamczak i mgr Partycja Essing-Jelonkiewicz, Wydział Nauk Geograficznych

W ramach programu ERASMUS+ miałyśmy okazję wziąć udział w wyjeździe dydaktyczno-szkoleniowym (Staff Mobility for Teaching combined with Training) organizowanym dla pracowników naukowo-dydaktycznych. W dniach 14–18 października 2024 r. reprezentowałyśmy Wydział Nauk Geograficznych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Naszym miejscem docelowym była School of Communication, Administration and Tourism w Polytechnic Institute of Bragança w Portugalii, gdzie spędziłyśmy intensywny i inspirujący tydzień.

Podczas naszego pobytu w ramach mobilności zrealizowałyśmy cykl wykładów oraz warsztatów skierowanych do studentów kierunku „Tourism” (z I i II roku studiów licencjackich) oraz studentów I roku studiów magisterskich na kierunku „Tourist Marketing”. Wśród omawianych tematów znalazły się m.in. zagadnienia związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w ekoturystyce leśnej.

Dużym zainteresowaniem studentów i wykładowców cieszyły się nasze warsztaty praktyczne dotyczące obsługi aplikacji mobilnej „Forest Data Bank” (mBDL), powiązanej z realizowanym w nadleśnictwach całej Polski programem „Zanocuj w lesie” („The Stay Overnight in the Forest”). Dla odmiany, studenci mogli także wziąć udział w zajęciach praktycznych z zakresu hotelarstwa, podczas których ćwiczyli obsługę gości hotelowych w recepcji. Celem tych zajęć było rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach z zachowaniem zasad savoir-vivre oraz postawy asertywnej.

Poza zajęciami dydaktycznymi poświęciłyśmy sporo czasu na rozmowy z wykładowcami i naukowcami zajmującymi się tematyką turystyki, marketingu i innowacji technologicznych. Ważnym punktem naszego pobytu było spotkanie z Prodziekanem Szkoły, Carlosem Rompante, podczas którego miałyśmy okazję zaprezentować Katedrę Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Turystyki naszego Wydziału.

Rozmawiałyśmy również o możliwościach przyszłej współpracy międzyuczelnianej, obejmującej m.in.:

  1. wymianę dobrych praktyk oraz wspólne inicjatywy w zakresie międzynarodowych artykułów i projektów badawczych, w tym dotyczących komercjalizacji wyników badań w obszarze geografii społeczno-ekonomicznej i turystyki,
  2. aktywne włączenie się w współpracę studenckich kół naukowych naszych wydziałów. W ramach tych działań zaprosiłyśmy studentów z Portugalii do udziału w organizowanej przez Studenckie Koło Geografów „Geosfera” z Wydziału Nauk Geograficznych UKW konferencji „Rozwój zrównoważony – aspekty środowiskowe, społeczne i gospodarcze” („Sustainable Development, Environmental, Social and Economic Aspects”), która odbędzie się 10 grudnia 2024 r. i skierowana jest do studentów, młodych naukowców oraz doktorantów.

Podczas pobytu mogłyśmy również lepiej poznać kulturę i przyrodę Portugalii, doskonalić swoje umiejętności językowe, nawiązywać nowe kontakty międzynarodowe, a przy okazji — odkrywać uroki środkowej i północnej części kraju, w tym piękne nadmorskie krajobrazy Atlantyku.

Serdeczne podziękowania za gościnność i wsparcie podczas realizacji programu ERASMUS+ kierujemy do Professor Catariny Fernandes (Erasmus Coordinator – incoming students and staff), Professor Márcia Martinsa, Professor Catariny Martins oraz Professor Amável Fernandes.

 

Dr Anna Cieślak, Biuro ds. Stopni

Uczestniczyłam w "staff week" trzeci raz, tym razem w Pradze na Uniwersytecie Karola. Bardzo cenię sobie wyjazdy w ramach programu Erasmus+. Tego typu doświadczenie wytrąca z utartych schematów myślenia, pozwala na spojrzenie z dystansu i innej perspektywy na to, co uważamy za normę i oczywistość. Intensywnemu programowi szkoleniowemu towarzyszyła możliwość poznania osób z innych państw europejskich, co pozwoliło mi na porównanie sposobu realizacji uczelnianych procedur w różnych krajach. Program Erasmus służy także poznawaniu kraju partnerskiego. Tym razem zachwyciły mnie przepiękne kompozycje na wystawach Muzeum Narodowego.

 

Dr Ludmiła Zając-Lamparska, Wydział Psychologii

W dniach 13–17 maja 2024 r. miałam okazję prowadzić zajęcia dotyczące poznawczego starzenia się oraz możliwości usprawniania funkcjonowania poznawczego osób starszych na D’Annunzio University of Chieti–Pescara, na zaproszenie prof. Mirko Pesce. Wykłady skierowane były do studentów psychologii oraz doktorantów przygotowujących rozprawy w tej dyscyplinie.

Podczas zajęć omawiałam m.in. skuteczność interwencji poznawczych u osób starszych, ich różne typy, zróżnicowanie efektów w zależności od kondycji poznawczej (od starzenia fizjologicznego po choroby neurodegeneracyjne) oraz aktualne kierunki badań w tym obszarze. Uczestnicy aktywnie włączali się w dyskusję, pytając m.in. o profilaktykę zaburzeń poznawczych, łączenie oddziaływań poznawczych i pozapoznawczych, kwestie metodologiczne (np. grupy kontrolne, efekt powtórzonego pomiaru) oraz wykorzystanie nowych technologii w treningach poznawczych.

Pobyt pozwolił mi również nawiązać kontakt z prof. Giorgią Committeri, specjalizującą się w badaniach nad neuronalnymi podstawami poznania przestrzennego i plastycznością korową. Zbieżność zainteresowań badawczych otwiera perspektywę przyszłej współpracy.

Podczas wizyty zwiedziłam także kampus główny Uniwersytetu D’Annunzio w Chieti, na którego terenie znajdują się m.in. Szpital Uniwersytecki oraz centra doskonałości naukowej – The Center for Advanced Studies and Technology (CAST) i The Center of Excellence on Aging (CEA). Współpracujące z nimi Institute of Advanced Biomedical Technology (ITAB) prowadzi zaawansowane badania neuroobrazowe z wykorzystaniem m.in. EEG-fMRI, MEG, HDEEG, NIRS i EEG-TMS.

 

Dr Dawid Szatten i mgr inż. Marta Brzezińska, Wydział Nauk Geograficznych

W dniach 31.03–4.04.2025 r. mieliśmy okazję uczestniczyć w mobilności Erasmus+ STT na Uniwersytecie Milano-Bicocca (UniMiB) we Włoszech. W ramach pobytu zrealizowaliśmy szkolenie dotyczące technik GIS w badaniach środowiskowych oraz szkolenie terenowe z metod badawczych stosowanych w hydrologii i geomorfologii.

Wymiana ta była możliwa dzięki wieloletniej współpracy z przedstawicielami UniMiB – prof. Alberto Bosino i prof. Mattią de Amicis z Wydziału Nauk o Ziemi i Środowisku. Część mobilności odbyła się w siedzibie Uniwersytetu w Mediolanie, gdzie mieliśmy możliwość treningu i rozwoju kompetencji cyfrowych w zakresie narzędzi i oprogramowania GIS oraz baz danych GIS.

Druga część mobilności obejmowała praktyczne zapoznanie się z technikami badań hydrologicznych i geomorfologicznych na przykładzie zlewni Rio dell’Inferno, położonej w Alpach w prowincji Cusio Ossola.

Udział w programie pozwolił nam na podniesienie kompetencji, które mogą być następnie wykorzystane w badaniach naukowych oraz w dydaktyce na naszym Wydziale Nauk Geograficznych i całym UKW.