Zasady realizacji wyjazdów na praktykę z programu ERASMUS+ w roku akademickim 2024/25
Zasady dotyczą działania: wyjazdów studentów/doktorantów/absolwentów na praktykę (SMT)
Organem kwalifikującym do programu jest komisja kwalifikująca, zwana dalej komisją, powoływana przez Prorektora ds. Rozwoju i Współpracy w celu przeprowadzenia procedury konkursowej. W skład komisji wchodzą Prorektor ds. Rozwoju i Współpracy, Uczelniany Koordynator Programu Erasmus+ i pracownik Biura Współpracy Międzynarodowej. W postępowaniu kwalifikacyjnym może także uczestniczyć przedstawiciel samorządu studenckiego w charakterze obserwatora.
I. Ogólne kryteria formalne
Wyjazdy na praktykę: studentów i doktorantów oraz absolwentów
Kandydat:
- powinien być oficjalnie zarejestrowany na kierunku studiów prowadzącym do otrzymania tytułu licencjata/ inżyniera, magistra lub doktora (słuchacz Szkoły Doktorskiej);
- powinien być (w momencie wyjazdu) studentem co najmniej drugiego roku studiów pierwszego stopnia;
- powinien posiadać dobrą średnią ocen z całego toku studiów (minimum 3,5) i dobrą znajomość języka obcego kraju docelowego lub języka wykładowego uczelni/instytucji przyjmującej na poziomie przynajmniej B2; w przypadku średniej poniżej 3,5 student zostaje wpisany na listę rezerwową z możliwością wyjazdu jeżeli:
- uczelnia dysponuje wolnymi miejscami stypendialnymi oraz
- student uzyska średnią ocen min. 3,5 przed semestrem, w którym ma nastąpić wyjazd lub
- student uzyska pozytywną opinię opiekuna naukowego uzasadniającą wyjazd na stypendium
W czasie trwania stypendium nie jest możliwe korzystanie z dofinansowania oferowanego przez inne programy Unii Europejskiej.
Studenci/absolwenci/doktoranci mogą aplikować o:
Długoterminowe wyjazdy na praktykę
muszą trwać minimum 2 miesiące a maksymalnie 12 miesięcy (lub 24 miesiące w przypadku jednolitych studiów magisterskich) mobilności fizycznej w ramach jednego cyklu studiów i mogą być połączone z opcjonalną częścią wirtualną (min./max. czas trwania nieokreślony).
Krótkoterminowe wyjazdy na praktykę
muszą obejmować od 5 do 30 dni mobilności fizycznej, połączone z obowiązkową
(w przypadku doktorantów - opcjonalną) częścią wirtualną (min./max. czas trwania nieokreślony).
W programie Erasmus+ każda osoba otrzymuje kapitał mobilności, czyli możliwość wyjazdu trwającego nie dłużej niż 12 miesięcy na każdym stopniu studiów, a 24 miesiące w przypadku jednolitych studiów magisterskich.
W programie Erasmus+ absolwentami uprawnionymi do wyjazdu na praktykę będą jedynie recent graduates. Niedawni absolwenci muszą odbyć i ukończyć praktykę w ciągu 12 miesięcy od ukończenia studiów. Momentem ukończenia studiów jest data złożenia egzaminu dyplomowego.
Aby osoba mogła wyjechać jako recent graduate musi zgłosić się do programu Erasmus+ na ostatnim roku studiów. Okres mobilności jako recent graduate wlicza się do „kapitału wyjazdowego” przypisanego do danego cyklu studiów. Np. jeżeli osoba studiująca na studiach licencjackich w trakcie tych studiów przebywała 9 miesięcy na wyjeździe w ramach Erasmus+ może teoretycznie wyjechać jako recent graduate po studiach licencjackich, ale tylko na 3 miesiące.
II. Wyjazdy na praktykę
1. Kryteria uczelniane
Podstawowe kryteria selekcji kandydatów:
- średnia ocen z toku studiów (33,3%),
- znajomość języka obcego będącego językiem praktyki (33,3%).
Kryteria pomocnicze przy ocenie studenta:
- znajomość innych języków obcych (5,56%),
- udział w projektach międzynarodowych, w tym udział w programie Mentor/Buddy (5,56%),
- działalność na rzecz uczelni (5,56%),
- inne osiągnięcia (naukowe, sportowe, itp.) (5,56%),
- zgodność praktyki z kierunkiem studiów (11,16%).
Punktacja | |
Średnia ocen | |
0 | poniżej 2,99 |
1 | od 3 do 3,49 |
2 | od 3,5do 3,99 |
4 | od 4,0 |
6 | od 4,5 |
Znajomość języka obcego będącego językiem praktyki (o kwalifikacji do danego poziomu skali decyduje test językowy, nie dotyczy studentów kierunków językowych oraz studentów posiadających certyfikaty językowe) | |
0 | brak znajomości |
1 | podstawowa |
3 | średniozaawansowana |
6 | zaawansowana |
Znajomość innego języka obcego | |
0 | brak znajomości |
1 | co najmniej podstawowa znajomość języka obcego |
Udział w programach/projektach międzynarodowych | |
0 | brak uczestnictwa |
1 | uczestnictwo |
Działalność na rzecz uczelni | |
0 | brak działalności |
1 | działalność |
Inne osiągnięcia | |
0 | brak osiągnięć |
1 | osiągnięcia |
Zgodność z kierunkiem studiów i podniesienie umiejętności cyfrowych | |
0 | niezgodność |
1 | częściowa zgodność / brak deklaracji podniesienia umiejętności cyfrowych |
2 | całkowita zgodność / podniesienie umiejętności cyfrowych |
Parametr | Opis | Wartości przyjmowane przez parametr |
Średnia ocen | średnia arytmetyczna ocen z toku studiów potwierdzona zaświadczeniem z BOS | 0-6 |
Znajomość wykładowego języka obcego | znajomość języka, w którym prowadzona jest większość zajęć w uczelni przyjmującej (w przypadku równej liczby zajęć w danych językach, decyduje znajomość języka wykładowego będącego jednocześnie językiem urzędowym danego kraju) potwierdzona poprzez stosowne certyfikaty lub test językowy | 0-6 |
Znajomość innego języka obcego | znajomość języka obcego, innego niż język wiodący wykładowy uczelni przyjmującej potwierdzona poprzez stosowne certyfikaty | 0-1 |
Udział w programach/projektach międzynarodowych | potwierdzone odpowiednim zaświadczeniem uczestnictwo w przedsięwzięciach o charakterze naukowym, edukacyjnym lub artystycznym w środowisku międzynarodowym (w tym udział w programie Mentor/Buddy) | 0-1 |
Działalność na rzecz uczelni | inicjowanie lub uczestnictwo w działaniach prowadzących do rozwoju lub promocji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego poświadczone odpowiednim dokumentem | 0-1 |
Inne osiągnięcia | poświadczone odpowiednim dokumentem osiągnięcia w dziedzinie nauki, kultury, sportu lub działalności społecznej (z wyłączeniem powyższych parametrów) | 0-1 |
Zgodność z kierunkiem studiów | stopień zgodności z kierunkiem studiów | 0-2 |
maksymalna łączna punktacja | 18 (praktyka) |
2. Wymagane dokumenty
Student zainteresowany otrzymaniem stypendium przesyła do Biura Współpracy Międzynarodowej skany (erasmus@ukw.edu.pl) następujących dokumentów lub dostarcza je wydrukowane do siedziby Biura:
- formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie erasmus.ukw.edu.pl podpisany przez właściwego Koordynatora Instytutowego,
- zaświadczenie z BOS o średniej ocen z całego toku studiów,
- zaświadczenie o uprawnieniach do otrzymywania stypendium socjalnego w semestrze, w którym trwa rekrutacja (jeśli dotyczy),
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (jeśli dotyczy),
dodatkowo/opcjonalnie:
- dokument potwierdzający znajomość języka obcego (np.: certyfikat, zaświadczenie
ze szkoły językowej, itp.); w przypadku jego braku, znajomość będzie weryfikowana na podstawie testu językowego (nie dotyczy studentów filologii obcej oraz lingwistyki stosowanej), - dokumenty poświadczające dodatkowe osiągnięcia,
- dokument potwierdzający przyjęcie na praktykę wraz z załączonym programem praktyki (nieobowiązkowe na tym etapie, ale zalecane – zwiększa szanse w procesie rekrutacji).
3. Terminy
Dokumenty na wyjazdy na praktyki studentów i absolwentów w roku akademickim 2024/25 przyjmowane w formie skanów na adres: erasmus@ukw.edu.pl lub w formie papierowej do BWM w dwóch terminach:
od 4 marca 2024 do 22 marca 2024
od 2 kwietnia 2024 do 31 maja 2024.
Zasady rekrutacji podawane są do publicznej wiadomości. W przypadku małej liczby zgłoszeń, ogłoszona zostanie rekrutacja uzupełniająca lub ciągła do wyczerpania miejsc z określonym terminem ewaluacji wniosków.
4. Procedura rekrutacji
Procedura rekrutacji składa się z dwóch etapów:
- preselekcji kandydatów na podstawie złożonych dokumentów, o których mowa w pkt. 2,
- selekcji właściwej, który obejmuje przeprowadzenie testów językowych (nie dotyczy studentów kierunków filologicznych).
RODO
Każda osoba aplikująca do Programu Erasmus+ na UKW niniejszym wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zawartych w formularzu i innych dokumentach dla potrzeb procesu postepowania kwalifikacyjnego i realizacji mobilności zagranicznej zgodnie z art. 6 ust.1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27.04.2016 r.
5. Termin i sposób ogłoszenia decyzji
W terminie do 7 dni od zamknięcia postępowania w każdym z wyżej wymienionych terminów Komisja sporządza protokół z postępowania kwalifikacyjnego wraz z listą kandydatów zakwalifikowanych do wyjazdu i listą rezerwową.
Osoby zakwalifikowane do wyjazdu otrzymają decyzję o finansowaniu dopiero po podpisaniu przez UKW umowy z Narodową Agencją Programu Erasmus+, która określi ilość przyznanych środków oraz liczbę mobilności możliwych do zrealizowania.
6. Procedura odwoławcza
Studentowi przysługuje odwołanie od decyzji komisji w ciągu 7 dni od dnia sporządzenia oficjalnej listy osób zakwalifikowanych na stypendium. Organem odwoławczym jest Rektor UKW.
7. Miejsce praktyki
Student jest zobowiązany samodzielnie wskazać instytucję, w której praktykę chciałby odbywać. Może też skorzystać z propozycji oferowanych przez Biuro Współpracy Międzynarodowej.
8. Przygotowanie do wyjazdu
Praktyka odbywa się na podstawie podpisanego Porozumienia o programie praktyk/Learning Agreement for Traineeships, który zostaje uzgodniony pomiędzy studentem, uczelnią a instytucją przyjmującą.
Na podstawie listu akceptacyjnego wystosowanego przez instytucję przyjmującą, oryginału Learning Agreement for Traineeships oraz kopii zgody Dyrektora Kolegium na indywidualną organizację studiów (nie dotyczy wyjazdów wakacyjnych), student otrzymuje umowę na wyjazd.
9. Zgoda na wyjazd i podpisanie umowy finansowej
Student otrzymuje zgodę na wyjazd i podpisuje umowę finansową po dostarczeniu do Biura Współpracy Międzynarodowej:
- pisemnej akceptacji wystawionej przez instytucję przyjmującą,
- oryginału lub skanu Learning Agreement for Traineeships,
- kopii zgody Dyrektora Kolegium na indywidualną organizację studiów (jeśli dotyczy),
- zaświadczenia z BOS potwierdzającego status studenta i rozliczenie semestru poprzedzającego wyjazd lub zaświadczenie o ukończeniu studiów w przypadku wyjazdu absolwenta na praktyki,
- kopii karty EKUZ i innej polisy ubezpieczeniowej (OC, NW), obowiązkowej w przypadku wyjazdów na praktykę,
- oświadczenia o zrealizowanych wyjazdach Erasmus/POWER,
- zlecenia przekazywania stypendium
- oraz po wypełnieniu w trybie on-line testu kompetencji językowych przygotowanych przez Narodową Agencję Programu Erasmus+.
II. Pozostałe informacje ogólne
1. Ubezpieczenie
Każdy stypendysta Erasmusa+ (z wyjątkiem wyjeżdżających do Turcji) musi zaopatrzyć się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego wydawaną przez oddział wojewódzki NFZ właściwy dla miejsca zameldowania studenta. EKUZ jest dokumentem uprawniającym do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w państwach należących do EFTA.
W celu uzyskania Karty należy złożyć w oddziale NFZ: wniosek o wydanie EKUZ, zaświadczenie o odbywaniu studiów w innym państwie członkowskim, dokumenty potwierdzające ubezpieczenie zdrowotne w NFZ. Należy mieć przy osobie ważną legitymację studencką oraz zaświadczenie o zakwalifikowaniu się do Programu Erasmus+ wystawione przez pracownika BWM. Szczegółowe informacje oraz wniosek o wydanie EKUZ znajdują się pod adresem: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/nasze-zdrowie-w-ue/leczenie-w-krajach-unii-europejskiej-i-efta/jak-wyrobic-karte-ekuz/
Ubezpieczenie zdrowotne nie jest tożsame z ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków. Dlatego stypendysta powinien wykupić dodatkowe ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NW). W przypadku wyjazdów na praktykę dodatkowe ubezpieczenie NW i OC jest obowiązkowe.
Warto również skorzystać z ubezpieczenia gwarantowanego przez kartę EURO 26 lub ISIC. Więcej informacji na stronie http://euro26.pl/ i http://www.isic.pl/
Uwaga!
W przypadku wyjazdu do Turcji należy wykupić polisę w firmie ubezpieczeniowej. Należy koniecznie zapoznać się z obowiązującymi w Turcji stawkami minimalnymi ubezpieczenia.
Wjazd do Turcji wymaga również uzyskania wizy, o którą należy wystąpić do Ambasady Turcji w Polsce (otrzymanie wizy - bezpłatnie). W ciągu 15 dni od przyjazdu do Turcji student powinien zgłosić się do Wydziału ds. Obcokrajowców miejscowej policji o wydanie zgody na pobyt na czas określony (tzw. ikamet tezkeresi). Czas oczekiwania na pozwolenie na pobyt: 1 tydzień. Opłata: 70-100 Euro cena jest różna w zależności od regionu. Wymagane dokumenty: paszport wraz z kserokopią (także strona z datą przekroczenia granicy), zaświadczenie z uczelni tureckiej o przyjęciu na studia (z datami pobytu), 4-6 kolorowych fotografii, dowód ubezpieczenia pokrywającego koszty leczenia na terenie tego państwa.
2. Umowa i wysokość stypendium
Umowa zostaje sporządzona w dwóch egzemplarzach: jeden dla uczelni, drugi dla studenta. Na podstawie umowy wypłacane jest stypendium. Wypłata grantu następuje w sposób określony w umowie – przelewem na konto. Umowa określa również zasady rozliczenia pobytu na stypendium.
3. Zmiana typu wyjazdu
W uzasadnionych przypadkach student może wnioskować o zmianę typu wyjazdu (studia – praktyka). Decyzję o akceptacji zmiany formy realizacji wyjazdu podejmuje komisja kwalifikująca. Zgoda komisji może zostać udzielona wyłącznie wówczas, gdy uczelnia dysponuje wolnymi środkami, a wyrażona zgoda nie narusza zasad równego traktowania kandydatów i stypendystów.
4. Rozliczenie pobytu
Po powrocie ze stypendium student zobowiązany jest w nieprzekraczalnym terminie do 5 tygodni od daty zakończenia pobytu, określonej w umowie finansowej, dostarczyć do Biura Współpracy Międzynarodowej komplet dokumentów:
Wyjazd na praktykę:
- zaświadczenie zaliczenia praktyki wraz z oceną,
- zaświadczenie potwierdzające dokładny okres pobytu na praktyce,
- wypełnić ankietę stypendysty programu Erasmus+ on-line,
- wypełnić ponownie test z języka obcego w trybie on-line.
Dla okresów dłuższych niż minimalnie wymagane, jeśli potwierdzony okres pobytu będzie krótszy niż ten wskazany w Umowie ze studentem o nie więcej niż 5 dni, student nie będzie miał obowiązku zwrotu stypendium naliczonego na ten czas.